|
||||||||
|
In Zweden is er al sinds lang een specifiek publiek te vinden dat graag wenst kennis te maken met de traditionele folkmuziek van vreemde gemeenschappen in de wereld. Zo hadden we hier een plaat van het Zweedse trio ‘Salamander’ met nummers die allemaal Joodse roots en links hadden. Datzelfde trio uit Göteborg, bestaande uit zangeres en gitariste Marita Johansson, violist Jonas Liljeström en gitarist Emil Pernblad, treedt sinds 2010 ook al op onder de naam “Krilja’ (vertaald naar ‘vleugels’). Ze hebben net hun tweede plaat uitgebracht met Roma- en zigeunermuziek die zijn oorsprong kent in Rusland en de landen van Oost-Europa. Onder de titel “Sosnitsa” brengt ‘Krilja’ op dit album gedurende een klein uurtje zestien nummers die niet rechtstreeks gerelateerd zijn aan gelijkaardige muziek die gespeeld wordt door muzikanten als de Roemeense Roma-formatie ‘Taraf de Haïdouks’ of de uit Bosnië en Herzegovina stammende artiest Goran Bregovic, beiden performers die de inspiratie voor hun werk voornamelijk haalden in de Balkanlanden en in de landen in Zuidoost-Europa. ‘Krilja’ covert al die nummers die vaak uit de 19e en 20e eeuw stammen op geheel eigen wijze zonder de originele uitvoering te imiteren, maar met veel respect en liefde voor de traditionele vertolking van die soms heel uitbundige en dan weer melancholische melodieën. Op de twee video’s kunt u het trio live aan het werk horen in de nummers “Solnyshko” en “Sara Patrina” waardoor u een goed idee kan krijgen over de stijl waarin ‘Krilja’ deze nummers brengt. Over de songteksten kunnen we u hier echter weer niets zinvols vertellen want ze zijn allemaal in de gypsy-taal van de Roma-mensen of in het Roemeens of Russisch. Net als bij het bovenvermelde album van ‘Salamander’ werd deze door ‘Krilja’ gespeelde plaat “Sosnitsa” opgenomen in de ‘Studio Epidemin’ in Göteborg met opnameleider en producer Johannes Lundberg die ook hier weer op enkele tracks heeft meegespeeld op de contrabas. (valsam)
|